Part II: This is Africa! - Reisverslag uit Grootfontein, Namibië van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu Part II: This is Africa! - Reisverslag uit Grootfontein, Namibië van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu

Part II: This is Africa!

Blijf op de hoogte en volg Wouter

30 September 2015 | Namibië, Grootfontein

Drie weken terug kwamen we allemaal nog bij van ons mooie volksfeest en als ik dit stuk schrijf ben ik alweer begonnen aan dag 10 van mijn tour, time flies! Maar so far, so good! Op reis met een leuke groep mensen: 15 in totaal, 4 mannen, waarvan 3 getrouwd, meeste tussen de 25 en 35, prima dus! Gezellig ook!

Al veel gezien, gedaan en gereden. We begonnen met een wijnproeverij, beter kon dus eigenlijk niet! Die Zuid-Afrikaanse wijntjes gaan er wel in en het vlees erbij is top. Mensen hier zijn rugby gek en laat nou net het WK beginnen, dus de openingswedstrijd in de wijnbar gekeken. Goede start! De eerste avond(en) in de tent is wennen en 's nachts nog koud ook, dus niet veel slaap. Maar tijdens de lange stukken die we met de truck rijden haal je dat wel weer in.

Op dag 3 al de grens over en Namibië in. Camp langs een rivier waar we de ochtend daarna hebben gekanood. Dit was voorlopig het laatste camp met een ondergrond van gras zeiden ze, en dat klopte. Hierna alleen nog maar zand en rotsen gezien! Dit deel van Namibië is eigenlijk één grote zandbak met af en toe een dorpje. Na het kanoën door naar Fish River Canyon. Dat is na de Grand Canyon de grootste kloof ter wereld alleen veel minder beïnvloed door het toerisme, erg gaaf. De zon onder zien gaan in de canyon met een paar biertjes erbij, heerlijk! Volgende dag een lang stuk gereden zodat we op tijd zouden zijn voor de volgende zonsopkomst. We zagen de opkomst vanaf Dune 45, één van de bekende hoge duinen van rood zand in Namibië. Bijzondere omgeving! Voordat we in ons camp aankwamen eerst nog door de woestijn gelopen naar Deadvlei, alleen maar droogte daar en een paar dode boomstronken van 800 jaar oud. Je kreeg er dorst van! Goed dus dat we snel bij ons camp waren, alleen moest je zelf drinken meenemen. In een straal van 50km was er namelijk helemaal niks! Geen stroom, water of mensen, alleen maar zand en een grote rotsformatie. Achteraf was het toch wel een keer bijzonder om daar te eten en slapen. Zon onder zien gaan in de stilte, bbq, kampvuur en een biertje. Best goed zo primitief! Daarna gingen we de 'luxe' in, want we verbleven 3 dagen in een bungalow in Swakopmund. Na 5 dagen weer eens WiFi. Even helemaal geen contact is lekker, maar ook fijn om weer wat te (laten) horen. De invloed van de Duitsers is hier duidelijk zichtbaar, dit dorp is een soort vakantieoord voor ze. Even een paar dagen zelf invullen, dus een tour gedaan door een township (erg interessant, maar wat een armoede!) en ook vanaf de duinen wezen sandboarden, super gaaf! 's Avonds prima gegeten: Zebra, Springbok en antilope. De woestijn, de leegte, het zand en de rotsen ben ik nu wel zat, tijd voor wilde dieren! Goed dus dat we richting de wildparken gaan. Maar eerst nog een primitieve nacht aan de voet van de Spitzkoppe, ook wel de 'Matterhorn of Namibia' van zo'n 2000 meter hoog.

Inmiddels is dag 14 van de tour aangebroken, bijna 3 weken op reis! De laatste 2 dagen waren super!! Door Etosha national park gereden, een 'park' van 22.000m2 waar dieren in het wild leven maar enigszins beschermd worden tegen jagers. Onwijs! Leeuwen, hordes olifanten, neushoorns, groepen springbokken en gnoes, struisvogels, een etende cheeta, giraffen, zebra's en nog veel meer dieren in het wild: te gek!! Vooral de leeuwen en cheeta waren bijzonder om zo dichtbij te zien. We sliepen 2 nachten in een camp, waar je 's nachts de leeuwen en andere dieren kon horen, heel gaaf! De eerste nacht zijn we om 3.00 uur opgestaan (hoezo vakantie!?), vanaf het camp kon je naar een meertje kijken waar de dieren dan kwamen drinken. Er stond een olifant, neushoorn en giraffen, maar toen de leeuw eraan kwam gingen zij ervandoor. Die nacht was er ook de maansverduistering, gaaf om dat te zien terwijl die dieren ongestoord voor je zaten! Het camp was gelukkig omheind met een hek. Maar dat houdt olifanten blijkbaar niet tegen want de tweede nacht liepen er een paar dwars tussen onze tenten door! Kortom, this is Africa!

Paar hele mooie dagen (weken) gehad dus, alles top! We zijn net terug van een bezoek aan een groep bosjesmannen (de San Bushman), interessant! Leven alleen maar van en met dingen uit de natuur. Op de terugweg de truck nog los moeten duwen uit het zand, mijngod... Nu is het tijd dat ik in de zon ga liggen met een borrel, succes allemaal daar (werk ze he wes, beep en uiteraard de rest ;)) Cheers!!

• 30 September 2015 - 21:53

Esther:

Hee wout,

Wauw wat klinkt dat super gaaf allemaal!
    Je geniet volop zo te horen

• 01 Oktober 2015 - 01:32

Sanne:

Wout! Wat leuk om weer wat van je lezen! Leuke verhalen zo te zien heb je het erg leuk! Nou in afwachting van je volgende verhaal! Kus Sanne

• 01 Oktober 2015 - 01:40

Marty:

Ha marty !!
    Mooi stukje weer!
    Hoor je het zo vertellen!
    Geniet maar lekker van de zon en de borrels!
    Sport ik ondertussen door!!

Dikke kus je grootste maatje!!

• 01 Oktober 2015 - 12:38

Beep:

Mooi verhaal! Kijk je uit dat die olifante niet op je tenen gaan staan! Niet lekker hoor!

Gaaf hoor al die wilde dieren!

• 01 Oktober 2015 - 15:00

Tom:

Haha gezellig een olifant op bezoek

• 16 Oktober 2015 - 11:22

Willem Van Hoorn:

Erg leuk te lezen Wouter en mijn god wat ga je een hoop ervaringen opdoen het komende jaar. Blijf schrijven en foto's posten want het is erg leuk om je te volgen vriend. Bedankt voor je appie vanochtend !!

Heel veel plezier, geniet er van en pas goed op jezelf !

Groeten, Willem

• 16 Oktober 2015 - 12:33

Henk Vromans:

Waarde vriend, wat Leuk om je verslagen te lezen en wat word jij verwend met al die leukedames om je heen. Gisteravond met elkaar bij Meesters & Juffen ons festival van B tot R geëvalueerd, een en al lof. Op naar 2017, zo is besloten. Ron en ik gaan er, na mijn 15- daagsverblijf in Turkije vanaf de komende week, alvast mee aan de slag.
    Hé man, blijf genieten , pas goed op jezelf én elkaar! Groet, Henk en Marjolein.