Part XV: High in Peru! - Reisverslag uit Lima, Peru van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu Part XV: High in Peru! - Reisverslag uit Lima, Peru van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu

Part XV: High in Peru!

Blijf op de hoogte en volg Wouter

08 Augustus 2016 | Peru, Lima

Dan is het al augustus en zit de tijd in Peru er alweer op. Wat een onwijs mooi, veelzijdig en leuk land! Woestijn, jungle, hoge bergen, steden, platteland en kust. Alles is er wel te vinden. In drie weken tijd met Paul enorm veel gedaan, voornamelijk in het zuidoostelijk deel van het land. Het avontuur begon in Lima in een lekker hotel. De eerste avond biertjes gedronken in de jacuzzi en de volgende dag meteen de gratis stadswandeling gedaan, interessant! 's Avonds de bar in en bijna alle speciaal biertjes geproefd die ze hadden, lekker en gezellig als vanouds! Vervolgens een programma gemaakt voor de komende weken en vast wat dingen vastgelegd. Daarna gingen we door naar Arequipa, een leuk stadje met wederom een interessante stadswandeling. Het ligt ongeveer op 2400 meter hoogte en dat is eerst wel even wennen! Vanuit daar een dagtour gedaan naar de Colcacanyon. Om 3 uur werden we al opgehaald want het was een stuk rijden, Peru is groot! Daar gingen we nog meer de hoogte in (4900 meter!) en keken uit over een enorme canyon waar condors overheen vlogen, wat een grote beesten! Ook een mooi uitzicht op een nog actieve vulkaan waar de rook uitkwam, gaaf! In Peru kun je echt heerlijk eten en met name de vis (ceviche!) en alpaca zijn erg lekker, de wijntjes smaken er ook goed bij natuurlijk. Ook de lokale delicatesse geprobeerd maar cavia viel toch wat tegen, bijna geen vlees aan zo'n beest.

Zo vloog de eerste week om en gingen we richting het Titicacameer. Wel aan de Boliviaanse kant want dat scheen mooier te zijn en dat was ook zo, nuttige tips en weer een stempel rijker! Vanaf Copacabana (nee niet het Braziliaanse strand ;)) met een bootje naar de noordkant van Isla del Sol gegaan. Daar een mooie zonsondergang gezien en een rustige avond gehad, want er is amper wat te doen. Lekker even! Het hoogste meer ter wereld (3800 meter) is mooi en geeft uitzicht op vulkanen en zowel de Peruaanse als Boliviaanse bergen. Toen werd het tijd om via Puno richting Machu Picchu te gaan! We hadden nog geen tickets dus dat probeerden we eerst 'even' online te regelen. De officiële website werkte niet dus eerst via een tussenbureau proberen te regelen. Dat ging helemaal fout want op het laatste moment bleken ze toch geen tickets meer te hebben, shit! Gelukkig deed de site het toen weer en konden we de allerlaatste tickets bemachtigen die ook toegang gaven op Huayna Picchu, een van de bergen om Machu Picchu heen waar ze per dag maar 400 mensen op toelaten. Gelukje dus! Voordat we daar met de trein naartoe gingen eerst Cusco nog even door. Een meer toeristische, maar leuke stad. Van daaruit heb ik een tour gedaan naar de Rainbow mountain, Paul was het ff zat dus bleef in Cusco. Achteraf een goede keuze want de hike de berg op, naar 5100 meter, was heel zwaar. Het was absoluut de moeite waard, een heel gaaf uitzicht en een bijzondere berg met allerlei verschillende kleuren! Bijzonder zo in de natuur, mooie dag dus!

Toen een treinrit tussen de bergen en mooie natuur door naar Aguas Caliente, het plaatsje dat toegang geeft tot Machu Picchu. Enorm toeristisch en zelf niet heel bijzonder. De volgende dag vroeg opgestaan om met de bus naar boven te gaan, dat was het plan. Er stond op dat moment al een enorme wachtrij dus besloten we om toch maar naar boven te lopen. Best pittig, maar eenmaal in Machu Picchu is het toch wel heel bijzonder om daar te lopen. Interessant dat de Inca's dit ruim 500 jaar geleden al konden bouwen!! De hike omhoog naar Huayna Picchu was ook pittig, maar gaf een super uitzicht over heel Machu Picchu, gaaf! Het was eigenlijk een stuk kleiner dan ik had verwacht, met een paar uurtjes heb je het wel gezien. Goed dus dat we de berg op konden. Daarna ook nog een stuk omhoog naar de Sungate welke een mooi uitzicht geeft vanaf de andere kant van de Incastad. Toen had Paul het helemaal gehad met lopen en hadden we ook bijna alles wel gezien. Ik ben nog even naar de Incabrug gelopen welke de paden tussen twee bergen verbindt, interessant hoe ze dat allemaal al konden bouwen. Toen was het mooi geweest en werd het tijd voor een borrel, bijzondere en mooie dag en een prima afsluiting tijdens een lang happy hour!

Tot slot wilden we nog graag het Amazone regenwoud in. Vanuit Cusco de nachtbus naar Puerto Maldonado genomen en de volgende dag meteen door naar de lodge in de jungle. Van daaruit een paar wandelingen gedaan wat wel heel gaaf is, mooi al die natuur en wilde dieren! In de avond met een boot over een van de uitlopers van de Amazone rivier gegaan op zoek naar Kaaimannen en ander wild. De kaaimannen gevonden maar daar bleef het bij. Ook nog een avondwandeling gemaakt waar we een schorpioen, bijzondere boomslangen en tarantula's hebben gezien! Het hoogtepunt zou de laatste dag komen, kijken naar het heuse kleilikrirueel van papegaaien! Moet zeggen dat ik daar niet heel veel bijzonders van verwachtte, het zijn maar vogels... Maar het was toch wel heel gaaf om honderden groene, gele, blauwe en rode papegaaien rond te zien vliegen! Een goede afsluiting ook hier dus weer en tijd om terug te vliegen naar Lima. Daar zaten we nog twee nachten in een luxe hotel met spa, zwembad en goed restaurant (thanks popes!)! Heerlijk even bijkomen dus, dat was na drie volle weken ook wel nodig, en nog wat souvenirs gekocht.

En dan zit ik nu na 11 maanden voor de laatste keer in een hostel, wat is het allemaal snel gegaan! Inmiddels in Ecuador waar ik de laatste paar 'alleen' dagen heb gehad. Vanaf Lima naar Quito gevlogen en uiteraard mijn fles afgepakte Pisco nog even opgehaald bij de douane! Dit is ook weer een leuke stad en vooral het stappen is hier top! Een leuke kroegentocht gedaan met gezellige mensen, prima avondje. Zo naar het vliegveld toe om eindelijk mijn moeder weer te zien en samen met Martin nog 2,5 week rond te reizen in Ecuador, mooi einde! Allemaal georganiseerd, dus lekker even vakantie nog! De tijd in Peru was super en heel bijzonder om ook daar met een vriend rond te reizen. Een heel mooi en interessant land. Ik ben benieuwd wat we in Ecuador allemaal gaan en heb er nog even zin in! Daarna is het toch echt tijd om terug naar Heemskerk te gaan, tot bijna dus!!

• 08 Augustus 2016 - 19:18

Jack Duineveld:

Hey Wouter,
    Prachtig verteld weer deze 1 na laatste etappe, je neemt ons helemaal mee in jouw avonturen! En schitterende foto's op facebook ook, bedankt weer!!
    Nu nog Ecudor georganiseerd en met zijn drietjes doen, echt "op vakantie" dus.
    Heel veel plezier weer, ik kijk natuurlijk ook erg uit naar het moment dat je weer thuis komt.
    Pap