Part XIII: Samba at the Copa! - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu Part XIII: Samba at the Copa! - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu

Part XIII: Samba at the Copa!

Blijf op de hoogte en volg Wouter

25 Juni 2016 | Brazilië, São Paulo

Backpacken op Bora Bora, wie wil dat nou niet. Even een hostel of betaalbaar hotel vinden is alleen niet zo eenvoudig. De resorts met bungalows in het water zijn hier uit de grond gestampt en onbetaalbaar. Via AirBNB kwam ik terecht bij een gezin, wat apart was om een keer te doen. Even naar het strand lopen is niet zo makkelijk als ik dacht, er is eigenlijk maar een publiek strand. Als je daar zes kilometer vandaan zit wordt dat toch lastig. Maar de eerste dag werd ik nog geholpen door een busje dat heen en weer ging, dat was alleen omdat er op dat moment een cruiseschip was aangekomen. Toen deze weer wegging hield ook de bus op kwam ik de volgende dag achter. Als je dan eenmaal op het strand bent is het wel geweldig, zó mooi! Een wit strand met helder blauw water, mooier dan de foto's! De voorspellingen waren slecht, maar het weer was top. Prima eerste dag dus! Het laatste busje terug had ik alleen gemist, dus bleef eigenlijk de dure taxi over. Ik besloot eerst om een meisje met een auto aan te spreken en dat bleek de perfecte keuze. Zij wilde me wel even naar huis rijden en de volgende dagen zijn we ook samen opgetrokken. Ze woont daar en bood mij een gratis slaapplaats aan voor de volgende dagen. Vervoer van en naar het strand, de bar en het stadje was ook gelijk geregeld! Door haar kreeg ik ook nog korting op het duiken, in plaats van de hoge toeristenprijs mocht ik mee voor de prijs voor locals. Super hoe eenvoudig dat dan eigenlijk gaat en hoe leuk (en handig) het is om mensen te ontmoeten. Het duiken was super in het mooie, blauwe, heldere water. Er zwommen twee citroenhaaien rond, een schildpad en een enorme mantarog. Zo gaaf!! Zelf nog een dag het eiland rondgefietst en op de berg naar boven geklommen, wat een mooi uitzicht. Een super week dus op een prachtig eiland, goede keuze!!

Na weer even een weekje in Europees gebied te zijn geweest stond het laatste continent op het programma, drie maanden in Zuid-Amerika! Vrijdagavond vloog ik van Bora Bora en zondagavond stond ik in Rio de Janeiro! Door het tijdsverschil heb ik bijna een dag overgeslagen, apart. Nog een klein stressmoment op het vliegveld van Auckland, ik mocht het vliegtuig niet in naar Rio want ik had nog geen ticket uit Brazilië vandaan. Omdat ze erg streng zouden zijn aan de grens waren ze bang dat ze mij niet toelieten en ik terug moest vliegen op hun kosten. Wat een onzin! Binnen een half uur toch maar een vlucht naar Argentinië geregeld, dus ik kon mee. Aangekomen in Brazilië maakte niemand zich ergens druk om en die stempel stond in mijn paspoort voordat ik het wist. Belachelijk en zonde van het geld, maar nu dus wel een plan voor het vervolg van de reis.

In Rio zou ik een paar uurtjes wachten om vervolgens Nina op te halen en samen drie weken rond te reizen, super!! Helaas liep het even anders omdat zij door vertraging haar vlucht had gemist en de eerstvolgende vlucht werd geannuleerd. Anderhalve dag later kwam ze eindelijk aan en eigenlijk was het meteen als vanouds, gezellig! Uiteraard meteen het terras opgegaan om caipirinha's te drinken en bij te praten, ik ben weer helemaal op de hoogte van alles in Heemskerk! De volgende dag hebben we meteen een tour gedaan de favela's in, erg interessant! Helemaal niet eng om daar te lopen, onder begeleiding dan. Hij gaf ook aan dat je hier misschien wel veiliger bent dan op de straat in de stad, omdat hier niemand wordt overvallen en ze je met rust laten zolang jij dat ook doet. De favela's zijn tegen de bergen opgebouwd, wat dus een schitterend uitzicht betekende! Rio is mooi, groot, leuk en er is veel te doen. Je hoort rare verhalen maar wij hebben ons nooit onveilig gevoeld. Aardige en behulpzame mensen, al is het Engels minimaal. Uiteraard naar het Christo Redentor beeld geweest, wat een mooi uitzicht over de hele stad en bijzonder om daar zo onder te staan! Verplicht natuurlijk de toeristische foto genomen met de armen weid, dat hoort erbij he. Aan de andere kant van de stad is de Suikerberg, vanaf daar dus uitzicht op het beeld. Een mooie zonsondergang en super uitzicht over de stad en het verlichte beeld. Nog even langs het enorme Maracanastadion, wat helaas gesloten was vanwege de voorbereidingen voor de Olympische spelen. Dit en de bouw van het stadion op de Copacabana voor de beachvolley waren eigenlijk de enige dingen waardoor we zagen dat de OS eraan komen, verder weinig reclame te zien! Uiteraard hebben we ook op het zand van de Copacabana gelegen op de momenten dat het kon, het wordt winter hier dus niet altijd 25 graden ;) Wel heel leuk om daar te zijn en als de zon doorkomt is het meteen gezellig druk! De golven zijn enorm en dat hebben we gemerkt, gaaf! De vele barretjes maken de stad erg gezellig en uiteraard zijn we op stap gegaan. Iedereen heeft vast gelachen om onze sambamoves en de uitsmijter was weer mijn grootste vriend, top avondje dus!!

Na Rio de bus en boot gepakt naar het eiland Ilhagrande. Een heel leuk plaatsje, echt vakantie. Mooi weer, leuke terrasjes, een paar gezellige mensen ontmoet en weer een prima avond gehad. De volgende dag was de hike naar het strand wat zwaarder dus, maar het was het meer dan waard. Heerlijk rustig op een mooi strand in de zon met een kokosnoot erbij! Ook nog een boottocht gedaan langs andere strandjes en lagunes, mooi eiland! Daarna door naar het oude vissersdorp Paraty. Een heel leuk plaatsje wat mij aan Italië deed denken. De straten overstromen 2 keer per dag als het vloed is, grappig. Heerlijk gegeten en leuke avondjes gehad met live muziek, gezellig! Voordat we naar Sao Paulo gingen nog naar een ander eilandje, Ilhabela. De reis ernaartoe was een avontuur op zich. Met drie lokale bussen en overstappen op stille straatjes laat je ook de andere kant van Brazilië zien. Het is een iets welvarender land geweest dan de meeste Aziatische landen, dat zie je aan de 'normale' stenen huizen en flats. Maar dat het nu niet goed gaat is duidelijk, alles is verouderd, veel mensen op straat en een simpel leven. Terwijl er absoluut ook wijken zijn waar de mooie huizen staan en rijkeren wonen, grote verschillen. Dit werd nogmaals bevestigd in Sao Paulo, een enorme stad. Het financiële hart heeft mooie gebouwen en straten, maar de wijken eromheen zijn daar zeker geen onderdeel van. Er zijn veel musea, maar verder niet heel veel bezienswaardigheden. Wel leuk om even rond te lopen in het park, de winkelstraat en het oude centrum. Al zijn er in dat laatste zoveel (dakloze) mensen op straat dat de sfeer niet heel veilig is. Wel een mooie overdekte markt en kathedraal gezien, maar daarna weer terug naar het hotel. 's Avonds eindelijk naar een voetbalwedstrijd geweest, Sao Paulo tegen Sport. Heel leuk om een keer mee te maken!! We hadden wel pech qua sfeer en publiek, iedereen spaart zijn geld voor de belangrijke wedstrijd van volgende week. Uiteraard ook hier gegeten in een Churrascaria, wat een heerlijk vlees en leuk concept!

Brazilië is dus goed bevallen! Een leuk, mooi en veelzijdig land. Het was natuurlijk net nog iets leuker omdat Nina erbij was, speciaal om samen zover weg te zijn en rond te reizen (thanks pop)!! De komende drie weken zijn de laatste dat ik alleen reis, toch wel even spannend nog in Zuid-Amerika. Het plan is nog niet helemaal rond, maar eerst vlieg ik zo naar alweer het twintigste land van mijn reis: Argentinië! Verder wil ik naar Uruguay en de Iguazu watervallen, om uiteindelijk half juli in Lima te komen. Wat er tussendoor gaat gebeuren is nog een verrassing, heerlijk die vrijheid! Maar nu in ieder geval eerst Buenos Aires, ciao!!

  • 25 Juni 2016 - 21:47

    Marielle:

    Geniet nog maar even van je vrijheid. Voor je het weet zit je weer met mij aan de koffie (;

  • 25 Juni 2016 - 22:25

    Wilma Roos:

    Super leuk verslag weer! Wat een geluk had je weer, met je onderkomen en je duikcursussen! En daarna gezellig met Nina onderweg! Heerlijk! Geniet er nog maar lekker van. De tijd gaat nu snel.

  • 25 Juni 2016 - 22:53

    Remy:

    Ha marty.. mooie verhalen weer.. En super om alweer naar het 20e land te reizen.. het moment komt steeds dichterbij dat we samen de kroegen weer onveilig maken.. ik kan niet meer wachten maar gun je nog alle tijd om zuid Amerika nog te ontdekken.. Die laatste paar maanden redt ik ook nog wel!!
    Pas goed op jezelf! Xx

  • 25 Juni 2016 - 23:14

    Jack:

    Remy heeft al geschreven wat ik anders zou doen, dus ik lees gewoon weer een topverslag van een superreis! Goed geregeld dat duiken en onderdak Wouter en mooi dat je het met Nina ook mooi had. Keep up the good work

  • 26 Juni 2016 - 11:30

    Ilona:

    Lieve Wouter, wat weer een mooi verhaal!!
    Zo bijzonder om alles mee te mogen maken door je verhalen! Geinig ook om dingen te herkennen van onze reisjes!
    Top ook dat het samen met Nina ook weer as vanouds was!!
    Geniet nog lekker en be careful! Xxx

  • 09 Juli 2016 - 16:00

    Henriette:

    Hoi Wouter,

    Ben je niet blijven hangen aan een Braziliaanse schone? Had ik echt verwacht! Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen in Argentinië. Kan ja daar niet effe over schrijven??

    Geniet er nog van want voordat je het weet sta je weer met je handen in de hoogte op de Heemskerkse kermis!

    groet Henriette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

De wereld rond in ongeveer een jaar! Start op 10 september, einde??? Naar Afrika, (Zuidoost) Azië, Oceanië en Zuid-Amerika, dat is het plan! Hier hou ik jullie af en toe op de hoogte van mijn reis, leuk als je een bericht achterlaat!

Actief sinds 17 Sept. 2015
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 16194

Voorgaande reizen:

10 September 2015 - 02 Augustus 2016

Wouter's Worldtrip

Landen bezocht: