Part XII: Far, far away! - Reisverslag uit Bora Bora, Frans Polynesië van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu Part XII: Far, far away! - Reisverslag uit Bora Bora, Frans Polynesië van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu

Part XII: Far, far away!

Blijf op de hoogte en volg Wouter

28 Mei 2016 | Frans Polynesië, Bora Bora

Inmiddels een maand verder en de reis over het zuideiland lijkt al een eeuwigheid geleden, de tijd vliegt! Na de helikoptervlucht over de gletsjer hebben we twee hikes in de bergen gemaakt. De eerste was bij Lake Wanaka naar Roy's peak, een super uitzicht over het blauwe meer als je eenmaal boven aankwam na 9km! De volgende dag zijn we vlakbij mount Cook omhoog gegaan. Wederom heel erg mooi weer en een fantastisch uitzicht op de besneeuwde bergtoppen!! Rondlopen in de bergen en de uitzichten die je dan hebt zijn geweldig! Toen even een rustdag, lekker barbecuen in het zonnetje en wat biertjes bij Lake Tekapo. Om ons daarna op te maken voor de driedaagse Kepler-track van bijna 50km. Voordat we op pad gingen besloot de Italiaanse jongen uit de groep nog even onze auto vanachter te rammen met zijn auto, waarna de volgende week bleek dat hij toch niet meer verder kon met zijn auto. Zonde, maar gelukkig snel opgelost met een nieuwe huurauto. Drie lekke banden verder begonnen we toch aan de track, de eerste dag was afzien met een zware rugzak door de regen heen, helemaal doorweekt. Gelukkig werd dat de tweede dag ruimschoots goedgemaakt door een schitterende zonsopgang boven de wolken en hele mooie uitzichten op de top van de berg!! Na deze intensieve dagen even wat rust in Queenstown. Nouja rusten gaat niet echt in deze stad, veel te gezellig! Na eerst op het terras gezeten te hebben, een prima kroegentocht gedaan en een gezellige nacht gehad! Mooie discussies met de uitsmijter, dan weet je het wel. Helaas wel weer vroeg van de camping af en opmaken voor de volgende driedaagse hike, Milford Sound! Dat zou een van de mooiste moeten zijn, dus erg benieuwd. Eerst met de boot het meer over naar de start toe, dat was al heel erg mooi! Daarna in drie dagen 57,5km gelopen en het was inderdaad prachtig. Op de top een heel mooi uitzicht met aan de ene kant een gletsjer en de andere kant een diepe afgrond met verderop meer bergen. De eerste twee dagen heel goed weer en de laatste veel regen. Dat was jammer, maar ook heel gaaf! Nu moesten we tot onze knieën het water in om op het pad te blijven. Helaas mijn paspoort en andere documenten wel verregend, maar inmiddels weer droog. Bij terugkomst pizza en wat biertjes op de camping, een prima afsluiting dus van een hele mooie en voorlopig de laatste hike!

Het eind van deze drie weken op het zuideiland kwam toen in zicht. Nog een dag naar Dunedin gegaan en het strand op naar zeeleeuwen. Dat was het punt dat ik het verste weg van thuis was tijdens deze reis, 19.000km. Dan realiseer je je toch even dat het wel ver, heel ver weg is van alles en iedereen, maar tegelijkertijd ook een super ervaring met onwijs veel mooie herinneringen. Gaaf!! Toen terug naar Christchurch om alles af te ronden en de auto in te leveren. Bijzonder om zo drie weken rond te reizen met mensen die je helemaal niet kent! Vijf dagen later moest ik op het noordeiland in Auckland zijn om mijn nichtje uit Zwitserland op te halen. Voor deze dagen kon ik gratis een auto gebruiken die voor het bedrijf van Christchurch terug naar Auckland gereden moest worden, handig en goedkoop! Samen met het Duitse meisje uit onze groep via Arthurs pass, waar we helaas te slecht weer hadden om de berg op te gaan, teruggereden. De boot naar Wellington was nog een mooie tocht en onderweg ook weer heel veel moois gezien, wat een land!

In Auckland de nieuwe, grotere camper opgehaald en toen wachten op Maud. Wat leuk en bijzonder om elkaar hier, zover van huis, te zien en samen rond te gaan!!! Eerst helemaal naar het noorden gereden via de Bay of Islands. Daar een hele mooie boottocht gemaakt en gezwommen met wilde dolfijnen, super! Vervolgens door naar het noordelijkste punt waar de Tasmanzee en de (zuidelijke) Stille oceaan elkaar treffen en een schitterende zonsondergang te zien met een corona'tje erbij, genieten! Toen weer richting Auckland om door te rijden naar het zuiden, Wellington. Maar niet zonder onderweg nog even te sandboarden en een paar prima wijnproeverijen te doen op het mooie Waiheke eiland! Enige minpuntje is dat mijn camera het heeft begeven, maar gelukkig werkt de iPhone prima en is de oplossing nabij.

In Wellington moest er uiteraard gewinkeld worden, dus een dagje de stad in. Gezellig nog een bakkie gedaan met het Franse meisje van de reis op het zuideiland. Daarna doorgegaan naar het zuidwestelijke puntje met de hoop een mooie wandeling te doen op een vulkaan, helaas ging dat vanwege het weer niet door. Uiteindelijk wel op een verborgen strand beland met zwart zand, ook heel gaaf want daar kun je alleen komen als het eb is. Je kunt natuurlijk niet naar Nieuw-Zeeland zonder naar een rugbywedstrijd te gaan. Nadat we eerst een grot in zijn gevaren om gloeiwormen te zien (wauw!) zijn we in Hamilton naar de Chiefs geweest en dat was heel gaaf om een keer live te zien! Lekker wat biertjes gedronken en daarna de clubs in, top avond! De volgende dag was zwaar, maar wel heerlijk om met de boot over Lake Taupo te gaan en gelachen om de Chinezen die door de storm bijna over boord gingen. Het noordeiland staat bekend om de vulkanen, onder andere mount Doom uit de Lord of the Ring films, dus we wilden graag een hike doen naar de krater. Jammer genoeg startte die week de winter echt dus naar de top konden we niet. Maar evengoed bijzonder om daar over een vulkaan en lavarotsen te lopen door de sneeuw! Toen was het inmiddels alweer 25 mei en dat moest natuurlijk gevierd worden!! Even skypen met het thuisfront en vervolgens een heerlijk champagneontbijt gekregen! Daarna nog even naar een strand gegaan waar heet water uit de grond komt voordat we naar Auckland gingen, apart om mee te maken. In Auckland hadden we een hotel, alleen was het parkeren nogal problematisch. We moesten uiteindelijk haasten voor het diner in de SkyTower, wat echt super was en de dag compleet maakte. Mijn verjaardag goed gevierd dus en mede dankzij alle lieve en leuke berichten eentje om nooit te vergeten, thanks!! Tot slot nog een dag rustig aan en de stad in, maar toen was ook dit hoofdstuk klaar.

Een hele leuke tijd gehad in Nieuw-Zeeland, wat een super mooie natuur en heel veel te doen. Nog maar eens terug in de toekomst om de overige hikes te doen! Vooral de laatste twee weken waren natuurlijk speciaal en heel erg gezellig, danke schatzi! Heerlijk ook de vrijheid die je met een camper hebt, al is het niet altijd even gemakkelijk in zo'n ding ;)
Jullie weten dat ik niet van overdrijven houd, maar in deze weken heb ik toch ongeveer 200km gelopen! Klaar voor Santiago de Compostela denk! Al ben ik er voorlopig even klaar mee. Tijd voor vakantie, strand en cocktails. Op naar Bora Bora! Al lang op het lijstje en nu 'gewoon' gedaan. De meeste dromen zijn bedrog; tenzij je ze zelf laat uitkomen! Dus vanmiddag lag ik op een van de witte zandstranden met kraakhelder blauw water, het is écht nog mooier dan de plaatjes! Net een prima lokale rum gedronken met de mensen waarbij ik slaap, gezellig! Jullie vieren vandaag de verjaardag van onze vriend op het ErikFestival en ik drink uiteraard een borrel mee, proost dus!!

• 28 Mei 2016 - 10:47

Jack:

Gewelig mooi verwoord weer Wouter en wat fijn dat we zo kunnen meebeleven wat jij allemaal onderneemt. Veel plezier op Bora Bora en daarna Brasil. Nina staat al te tippen

• 28 Mei 2016 - 11:58

Remy:

Maatje..
    Wat super om allemaal weer te lezen.. zijn die hikes niet te doen met een segway??

• 30 Mei 2016 - 18:40

Beep:

Supergaaf vriend! Mooi dat je NZ ook zo mooi beleeft heb, ben helemaal jaloers! Geniet lekker van je welverdiende rust op Bora Bora na al dat geloop, van alleen het lezen al blaren gekregen!