Part XI: They call me the wanderer - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu Part XI: They call me the wanderer - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu

Part XI: They call me the wanderer

Blijf op de hoogte en volg Wouter

25 April 2016 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Na een korte vlucht loop je diezelfde middag alweer in het kleine centrum van Alice Springs. Wel even wennen want het was ietsje warmer dan Adelaide, 37 graden maar! We verbleven bij vrienden en samen zijn we de outback ingegaan. Een nacht buiten geslapen onder een hemel van sterren, prachtig zo helder! Heerlijk om wakker te worden met de zon in je gezicht, alleen komen de vliegen dan ook tot leven. Snel inpakken dus en door met de volgende tour door de outback, de West Macdonnell ranges. Een enorme bergrug met verschillende rotsformaties, kloven en watertjes. In een van de kloven stappen we bijna op een giftige King Brown slang van zo'n twee meter, heel gaaf! Daarna met onze Hummer off-road naar Kings Canyon gereden waar we 's ochtends een schitterende hike hebben gedaan door en over de canyon! Meteen doorgereden naar Uluru/Ayers rock om de dag af te sluiten met champagne bij zonsondergang, mooi! De volgende dag vroeg op voor de zonsopgang en een flinke wandeling om die enorme rots heen. Het is apart om te zien dat dat ding daar zo in the middle of nowhere ligt en heel mooi om de verschillende kleuren te zien afhankelijk van de zon. In de middag gelijk maar een hike gedaan door het Kata Tjuta gebergte, ook wel bekend als de Olga's. 18km lopen op een dag in de hitte is wel wat overdreven, maar het was het meer dan waard!

Australië uiteindelijk afgerond in Darwin, waar we in twee dagen naartoe zijn gereden. Even 1600km, maar wel met een gloednieuwe sportwagen! Onderweg een gezellig avondje in een typisch lokale pub doorgebracht en mijn eerste helikoptervlucht gemaakt boven de Katherine Gorge, super dat uitzicht!! Vanuit Darwin kon ik met een korting van zo'n 90% (connecties!) mee op een tour door Kakadu en Lichtfield national park. Hele mooie omgeving met veel watervallen, meertjes en bossen. Op een boottocht een zoutwater krokodil (salty) van ongeveer 3,5 meter gezien en een kleinere zoetwater (freshy), nice! Toen werd het tijd om Australië echt af te sluiten en afscheid te nemen, dat kan natuurlijk alleen met een kangoeroesteak en biertje! In 5,5 week heb ik zo een enorm groot deel van een nog veel groter land gezien, onwijs mooi om het op deze manier te doen. Bijna 10.000km gereden, teveel gelopen en daarnaast nog 4 binnenlandse vluchten gemaak. Het was bijzonder om op deze manier Australië te zien en vooral de laatste 3/4 weken erg leuk en gezellig (thanks ;))! Een mooi, divers land en zeker nog niet afgerond voor mij.

Toch was het tijd om door te gaan naar alweer het zeventiende land, Nieuw-Zeeland! Veel goede dingen over gehoord en mooie plaatjes gezien, dus erg benieuwd! Wel weer even wennen om alleen op pad te gaan en alles weer zelf uit te moeten zoeken, anders gebeurt er niks. Via Facebook in contact gekomen met wat mensen die ook het Zuidereiland wilden rondreizen, het nut van social media! Na een gezellig avondje de volgende dag een auto gehuurd en de bergen ingereden. Meteen werd duidelijk waarom iedereen zo enthousiast is over dit deel van de wereld, de natuur is schitterend! Onderweg blijf je je verbazen over de mooie bergketens, bossen en het uitzicht over de oceaan. Rondrijden, kamperen en hiken zijn hier dé dingen die je doet, dus gelijk maar mee gestart. Een flinke hike naar de top van mount Lewiss gedaan en beloond met een geweldig uitzicht! Twee nachten in tentjes geslapen en ook dat is even wennen. Het is hier 20 graden kouder dan in Australië en 's nachts rond de 10 graden, koud dus! Maar ook dat went en het is heerkijk om zo in de natuur te leven, wat een vrijheid. Vervolgens de auto omgeruild voor een andere auto welke is omgebouwd tot een soort campervan, makkelijker en iets beter om in te slapen!

Van Christchurch naar Picton gereden om onze groep compleet te maken, met twee andere jongens en drie meiden op pad. Onderweg nog even een goede daad verricht door een lifter 300km met ons mee te nemen, de mazzelaar! We zijn begonnen in het Abel Tasman park waar we in drie dagen zo'n 35km hebben gelopen en in de rondte zijn gegaan met een kajak, heel mooi! Na zeeleeuwen en pijlstaartroggen gezien te hebben doorgereden naar de golden bay en het noordelijkste puntje van het zuiden. Mooie stranden en een super uitzicht! Na een prima avondje in de bar en een kort nachtje gingen we verder richting het zuiden. Onderweg heel origineel pannenkoeken gegeten bij de pancake rock's met een uitzicht over de oneindige oceaan. Mooi om alle chinezen naar ons te zien kijken hoe we daar als enige staan te koken en ontbijten, we komen straks zelfs voorbij in het familiealbum zo interessant vonden ze het. En nu stap ik net uit de helikopter waar we een vlucht mee hebben gemaakt over de Franz Jozef gletsjers, heel gaaf! Op momenten ook super mooi alleen zat het weer niet helemaal mee, je kunt niet altijd álles hebben he! Maar omdat we met een groepje waren hadden we al een mooie korting geregeld, dat dan weer wel.

Zo wandel je in de afgelopen drie weken heel wat af, ik kom nog fit(ter) thuis! En er gaat nog veel meer komen want er staan hikes van 50 en 60km op het programma. Echt gekkenwerk, ik ben al op zoek naar een taxi. Maar je moet er wat voor overhebben om al het moois hier te zien! Het is dus volop genieten en Nieuw-Zeeland is spectaculair! De biertjes bij het kampvuur smaken er na het lopen ook stukken beter door moet ik zeggen! Proost dus!!

• 25 April 2016 - 08:54

Jack:

Jouw belevenissen zijn 1 lange reclame voor iedereen die erover denkt om ook een lange reis te maken! Prachtig verhaal weer en heerlijk dat je ook zo hebt genoten van de weken die we samen hebben gereisd. We kijken weer uit naar wat je verder in NZ gaat doen en zien. Het begin belooft veel! X pap

• 25 April 2016 - 13:54

Peter Roos:

Geweldige avonturen weer Wout, idd heel bijzonder om in een jaar tijd zoveel landen, culturen, mensen en avonturen te beleven.
    Ga vooral verder met genieten.

gr. Peter

• 26 April 2016 - 10:51

Rmey:

Marty!!
    Mooi verhaal weer.. maar een slang die net zo lang is als ons is NIET gaaf.. hahahaha
    Wat een avonturen beleef je weer.. als we dit allemaal nog moeten bespreken kunnen we der wel een hele week voor uit trekken.. als ik dit zo zit te bedenken heb ik ook wat meegemaakt.. me koffer is niet aangekomen in Turkije!! Slechte zaak.. moeilijk overleven zo hier hoor.. hahahaha!!

Anyway ik plan in september helemaal niets..(op de Kermis na) om alle verhalen en foto's terug te kijken en te luisteren en verloren drankjes in te halen!! Zou wel willen zeggen bijkletsen maar dan ben ik met een uurtje klaar.. Dus het zal voornamelijk luisteren worden.. Maar dat kan ik heel goed en dat doe ik heel graag!!

Geniet er nog even van maatje!!

Xx