Part IX: Half way there! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu Part IX: Half way there! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu

Part IX: Half way there!

Blijf op de hoogte en volg Wouter

03 Maart 2016 | Cambodja, Preah Seihanouk

Vlak voordat het Chinese nieuwjaar gevierd moest worden nog met de Canadees naar Halong bay geweest. Met de boot en kajak tussen de karstbergen doorgevaren wat best spectaculair was! Dit keer geen problemen met de kajak, maar met de boot.. Op de terugweg besloot kapitein Tim namelijk over een zandbank te varen en liepen we vast. Opgehaald door de speedboat, wat natuurlijk veel gaver was! Terug naar Hanoi en eindelijk op tijd bij het mausoleum van Ho Chi Minh aangekomen om naar binnen te kunnen. Dit nadat we al twee keer te laat waren, omdat het alleen 's ochtends geopend is (tja, dan is een Lonely Planet toch handig voor de info...). De stad was inmiddels veranderd in een zee van lichtjes en vlaggetjes, oudjaarsavond! Dit hebben we goed gevierd met 2 Australiërs en alle locals, gezellig! Veel mooier vuurwerk dan in Bangkok trouwens. En ook deze jaarwisseling weer (heel toevallig dit keer) een bekende uit Heemskerk tegengekomen, een collega! Blijft leuk en bijzonder.

Na een extra nacht in Hanoi vanwege nieuwjaar de nachtbus naar Hué gepakt en daar meteen doorgegaan met een tour naar de demilitarized zone (DMZ). Dit is een gebied dat noord en zuid Vietnam in de oorlog scheidde waar niemand mocht oversteken. Je hoorde ofwel bij noord (Ho Chi Minh, gesteund door de communisten) of bij zuid (waar de Fransen zaten, gesteund door Amerika). Het hele gebied was zo'n beetje platgebombardeerd en overgoten met agent orange. Dit zie je nog steeds aan de bergen waar geen of alleen maar jonge bomen op groeien. Ook een eerste indruk van de oorlogstunnels waar de lokale bevolking zich zes! jaar in verschuilde gekregen, wat een leven. Ook dit hoort bij Vietnam.

In plaats van de bus op de scooter verder van Hué naar Hoi An. Langs de kust via de Hai Van bergpass zo'n 140km gereden. Super mooi uitzicht en een heerlijke dag! Deze route is wellicht bekend bij de trouwe Top Gear kijkers. Eerder in Hanoi had ik heel leuk nieuws gekregen, er komt weer een bruiloft aan!! Goede reden dus om in Hoi An een smoking te laten maken. Dat ging niet meteen van harte want de eerste winkel probeerde me op te lichten. Daar wen je aan, maar als je er dan wat van zegt en ze zelf boos en respectloos worden is het toch wel genoeg. In een van de volgende van de tientallen pakkenwinkels wel goed geholpen en een mooie prijs en smoking geregeld. Laat dat feest maar komen! Verder is Hoi An een leuk, gezellig dorpje. Prima om te stappen en naar het strand te gaan. Wederom een Heemskerkse vriendin tegengekomen en een goed feestje gevierd, zoals alleen wij Heemskerkers dat kunnen ;)

Helaas moesten we vanwege het nieuwe jaar (iedereen heeft dan opeens een week vrij en/of is op reis) ook in Hoi An 2 dagen wachten om verder te kunnen naar Da Lat voor een absurd hoge prijs, het nadeel van hier zijn tijdens de feestdagen. Als dan ook de reis niet is wat ze vertelden (veel langer) en de chauffeur een aso is, heb je het wel even gehad met de Aziaten en zin in wat anders. Maar goed ook dat hoort erbij, verder zijn de meeste mensen wel aardig zolang ze maar niet teveel met het toerisme in aanraking zijn gekomen lijkt wel. In Da Lat van een 35 meter hoge waterval abgeseild, flinke uitdaging maar erg gaaf! Meteen door naar Mui Ne om daar met een scooter naar de rode en witte zandduinen te gaan, leuk! Vanwege de dagen die we een beetje hadden verspeeld ook meteen weer door naar de hoofdstad, Saigon/Ho Chi Minh. Een grote, verwesterde, drukke stad waar niet heel veel te doen is. Naar de film geweest, kroegentocht gedaan en de hoogtepunten gezien. Tussendoor een tour naar een tempel van weer een ander, kleurrijk geloof (het Cao Dai) en naar de Cu Chi oorlogstunnels, toeristisch maar wederom erg indrukwekkend. Hoewel de tunnels zijn vergroot voor toeristen kwam ik alsnog bijna vast te zitten! Tot slot Vietnam afgesloten met een leuke tour op scooters en bootjes door de Mekong delta en een moerasgebied daar! Een leuke gids maakt toch wel de tour, veel lokale dingen gezien en gegeten! Prima afsluiting van Vietnam. Een mooi, groot, interessant land met veel historie.

Met de boot vervolgens gemakkelijk de grens over naar het vijftiende land alweer: Cambodja, Phnom-Penh! Eerste indruk was een drukke stad in ontwikkeling, meer armoede en met een wat criminele uitstraling in sommige delen. Hier moet je naar het gevangenismuseum en de killingfields. Amper 30 jaar geleden regeerde de rode Khmer hier met Pol Pot als leider en wat die deden is onbegrijpelijk. Onder de neus van de westerse wereld vermoordden ze 3 miljoen Cambodjanen. Gewoon omdat ze geschoold waren, anders dachten of een andere belachelijke reden. Eerst werden de mensen de stad uitgejaagd, vervolgens opgepakt en in de gevangenis gemarteld net zolang totdat ze maar bekenden een, in de ogen van de Khmer, strafbaar feit te hebben gepleegd. Dan werd je afgevoerd en doodgeslagen op de killingfields. Ook hun baby's.. Die werden doodgeslagen tegen een boom voor de ogen van de moeders die daarna werden vermoord. Als je dan voor die boom staat en het verhaal hoort schieten woorden tekort. Dan besef je even hoe de wereld ook is en vraag je je af of 'we' daar eigenlijk van hebben geleerd. Indrukwekkend dus en nog steeds van invloed op dit land, zo zie je bijvoorbeeld erg weinig oudere mensen. Tijd om snel door te gaan naar iets anders indrukwekkends op een positieve manier, Angkor Wat! Drie dagen met de fiets en TukTuk naar ongeveer 20 tempels (ja, nog meer...) geweest. Allemaal anders gebouwd en een enorm terrein. Het is het grootste religieuze monument ter wereld. Hoewel ik nu geen tempel meer kan zien was dit een interessante en hele mooie afsluiting, vooral de zonsopgang bij de beroemde Angkor Wat zelf was erg speciaal. Je vraagt je af hoe mensen dit +-1000 jaar geleden konden bouwen!

Na 176 dagen reizen lig ik dan nu met een biertje in mijn hand op het strand van Sihanoukville. De afgelopen weken zoveel gedaan en gezien, het is even goed. Ik geloofde het ook niet, maar reizen is best vermoeiend ;) Lekker een paar dagen niets in de zon voordat ik zondag naar Melbourne vlieg! Azië is erg interessant, indrukwekkend, groot, leuk, makkelijk, soms vermoeiend, mooi en bijzonder. In totaal 4 weken met de Canadees door Vietnam gegaan wat ook bijzonder was om te doen. Reizen met iemand maakt het vaak toch gemakkelijker en is gezellig. Al is het ook heerlijk om weer alleen verder te gaan, voorzover je echt alleen bent op reis.

Vandaag ben ik precies op de helft van mijn avontuur en gaat het aftellen dus beginnen. Thuis en de kermis zijn dus in zicht ;) Helemaal niet erg om straks weer naar huis te gaan, maar niet voordat ik de reis heb afgemaakt! Next: Oceanië, Australië, Melbourne! Proost!!

• 03 Maart 2016 - 07:27

Daan:

Slingertje! (L)

Mooi geschreven weer maatje!
    Ik lees zulke herkenbare dingen zoals ik ze ook van Huib heb gehoord.
    Sommige heb ik zelf ook meegemaakt en dat is heel tof teruglezen zo!

Geniet van je rust en je laatste dagen goedkoop dingen doen.
    Want Australië staat daar niet om bekend ;-)

Dikke knuffel,
    jou Daan
    XxX

• 03 Maart 2016 - 08:57

Jack:

Hoi Wouter,
    Ik had net al gereageerd maar hij is weg..wat zet je weer een mooi beeld neer van je avonturen. Heerlijk om te lezen, samen met de foto's zijn we er toch een beetje bij. Nu naar een continent met minder historie, minder tempels en minder mensen. Wel wat grotere oppervlakte... Je bent straks de perfecte wegwijzer voor iedereen die ergens heel wil.

Go with the flow en enjoy! Safe travels,

Xxx
    Je trotse vader.

• 03 Maart 2016 - 10:37

Sanne Bleeker :

Hey woutje/stand in,

Wat kan jij toch leuk schrijven! Ik geniet elke keer weer van je verhalen en je avonturen! Het wordt langzaamaan ook echt tijd dat je weer naar huis komt hoor! Maar geniet nog even van deze 'once in a lifetime' ervaring! In afwachting van je volgende verhaal,

Kus Sanne

• 03 Maart 2016 - 11:32

Remy:

Hé bolle..
    Ik heb een andere hoeveelheid dagen staan hoor voordat we je weer zien..
    Maar ook dan ben je nog op reis en die ticket regel ik voor je.. dat was de deal =D
    Anyway weer een mooi stuk geschreven.. wordt je niet inmiddels tureluurs van die tempels en mini Aziaten!!
    Ben benieuwd of je Australië net zo bijzonder gaat vinden als je pa.. dat zal haast wel!!
    Ben overigens stiekem wel blij dat je heelhuids door dat Azië bent gekomen! Je weet het maar nooit met die rare gasten! Dat zegt overigens niet dat je in Oceanië niet hoeft op te Letten maar goed.. zo klink ik als je moeder en dat is ook niet de bedoeling! Hahaha wil gewoon weer snel lekker met je pilsen en je uit horen wat nu precies de verschillen zijn tussen de 1347 verschillende tempels die je hebt gezien!!

Geniet er nog even lekker van maatje!!

Dikke knuffel van je langste vriend!!

• 03 Maart 2016 - 11:55

Naomi:

Wout!

Heeeeeerlijk om te lezen weer!
    Nog even genieten van je goedkope biertje op het strand en daarna weer nieuwe ervaringen en indrukken opdoen op een totaal ander werelddeel! #goodlife

Genieten, genieten en genieten!

Proost! Xx

Ps: wist je dat België ook een ander land is?

• 03 Maart 2016 - 13:39

Mariel:

Hé, heel erg leuk om al die beetjes die ik onderweg meekrijg te lezen in een mooi verhaal weer! En alweer over de helft!! Tijd dus om alvast wat werk voor je te gaan bewaren (;

• 03 Maart 2016 - 18:20

Suzanne:

Wout!

Leuk verhaal weer! Blij ook steeds met de kleine geschiedenislessen die je in de verhalen verwekt! Geeft toch net een beetje extra beeld mee ;-)
    Haha, hoe kun jij nou weer (bijna) vast komen te zitten in een vergrootte tunnel? Eet je alleen maag gefrituurde rijst?

Geniet even je daagjes strand en alvast veel plezier down under!!!
    Goede vlucht! X

• 04 Maart 2016 - 08:42

Wilma:

Lieve Wout,

Wat een andere wereld waar jij nu bent.
    Mooie natuur, prachtige tempels, afschuwelijk
    verleden. Wat een bijzondere reis!! Zondag naar
    een heel ander werelddeel. Benieuwd naar
    je volgende verhaal!!

Dikke kus van je tante!!