Part VI: Oh my Buddha! - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu Part VI: Oh my Buddha! - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu

Part VI: Oh my Buddha!

Blijf op de hoogte en volg Wouter

19 December 2015 | Myanmar, Naypyidaw

Na een lange dag reizen loop je dan van de vrieskou een hittegolf in: 35 graden, strak blauw en geen zuchie wind. Ff wennen, maar een stuk beter! Taxi naar het hotel en daar zat mijn welkomstcomité al te wachten. De komende vijf weken met Nienke op reis, gezellig!! Vanaf het dakterras konden we de hoofdattractie van de stad al zien schitteren in de zon: een enorme gouden pagode. Het deed pijn aan je ogen zo fel als die grote bel daar stond te shinen. Daar meteen naartoe gegaan en de cultuurverschillen werden snel duidelijk. Waar China meer van de rode gebouwen/tempels in de typische stijl is, is Myanmar meer van de pagodes met allemaal gouden toren en overal boeddha's. Voor elke dag is er een aparte Boeddha en de woensdag heeft er zelfs twee, voor de ochtend en de middag. Het is immers wel de middenvandeweekdag natuurlijk, althans dat is mijn theorie. Het ritueel is dat je 5 bekers water over de Boeddha heen moet gieten van jouw geboortedag. Zo gek als een deur, maar toch maar even gedaan. Het schijnt geluk te brengen, dus je weet nooit waar het goed voor is. Ook hoort er, naast een windrichting, planeet, dier, en amulet, een geluksnummer bij jouw boeddha. Dat testen we volgende keer in het casino dus maar even uit! De mensen leven hier volledig op straat. Overal zijn kraampjes te vinden met eten, thee, kleding, zonnebrillen en uiteraard de nieuwste telefoons. Dat is wel weer typisch, want voor de rest zie je weinig moderne technologie. Je wordt overal nagekeken, maar wel op een vriendelijke en respectvolle manier. Mensen vragen ook aardig waar je vandaan komt en of ze een foto mogen maken. Klein verschil met China ook! Hier lijken ze veel socialer, vrolijker, behulpzamer en ze spreken zelfs wat Engels! In een paar dagen Yangon gezien. Met de trein een rondje gereden, de plaatselijke bus gepakt en het hoogtepunt was de fietstaxi. Het zitje aan de zijkant, waar de een vooruit en de ander achteruit zat, was net groot genoeg om 1 been tussen te krijgen. Ik kreeg bijna medelijden met het kleine mannetje dat ons door de hitte moest fietsen. Met een grote glimlach stopte hij dan ook ergens halverwege en mochten we verder lopen, volgens mij staat hij nu nog te zweten! Prima start van Myanmar dus. De borrels waar je hier nog geen euro voor hoeft neer te leggen hebben daar overigens niks mee te maken ;)

Na Yangon verder naar Inle Lake, een enorm meer tussen de bergen. Uiteraard weer de fiets gepakt en langs het meer gegaan. Halverwege met een lange kano overgestoken en geëindigd met een proeverij van plaatselijke wijn, prima! Het dagelijkse leven vindt plaats op het meer waar van alles aan de hand is. Dus een dag met een bootje en privé kapitein het meer over. Huizen op palen, goud- en zilversmederijen, een markt, pagode en niet te vergeten een klooster met springende katten. Nou dat laatste was een illusie want de paar katten en de twee monniken die er waren deden bar weinig, maar verder een prima dag. Vooral de vissers die op het puntje van de boot staan met een visnet in de handen en de peddel bediend door een voet waren bijzonder om te zien. Ze vroegen nog of ik het wilde proberen, maar het leek me voor iedereen veiliger om snel door te varen. Daarna met de nachtbus door naar Bagan, de culturele hoofdstad zeg maar. Oh my Buddha (ja, dat zeggen ze hier echt!), wat een pagodes! Van steen, wit, zwart, rood, zilver en uiteraard goud... Je kunt het zo gek niet bedenken, alle soorten en maten. We zijn 2 dagen op een e-bike het gebied doorgegaan en hebben nog steeds niet alles gezien, gelukkig... Op een gegeven moment zie je het verschil toch niet meer. Het was wel erg interessant om deze explosie van cultuur te zien en vooral de zonsop- en ondergang vanaf zo'n pagode waren mooi! Vervolgens de boot gepakt naar Mandalay, ooit een hoofdstad van Myanmar. Niet heel veel spectaculairs te zien, maar wel vrienden geworden met een monnik die via ons zijn Engels wilde verbeteren! Uiteraard een praatje gemaakt en van de mogelijkheid gebruik gemaakt om onszelf uit te nodigen in zijn klooster, voor wat hoort wat ;) Interessant om te zien hoe primitief (en klein) ze daarin leven en te horen wat ze doen. Als hij je dan vervolgens uitnodigt voor Facebook wordt alles wel weer gerelativeerd, ook hier treedt het moderne (westerse) leven binnen.

Ook een lange treinrit mag hier niet ontbreken, wat een ervaring! 12 uur lang in een schommelende, stuiterende en nog net niet ontsporende trein. Dwars door de bergen, dorpjes, akkers en over een kloof. Mooi! Eenmaal aangekomen in Hsipaw meteen een bergtocht geregeld. In anderhalve dag 35 km gelopen, wat een ellende. Blaren op men voeten, een kater van de plaatselijke rum (ook best mistig Marty!) en 30 graden. Maar het was het waard, meer dan. Super mooi landschap, dwars door de bergen en bossen, geslapen en gegeten bij locals en veel informatie van de gids. Erg interessant! Daarna nog een dag naar de huidige hoofdstad, Naypyidaw. Motor gehuurd en 140km door de stad gereden. Ja 140, wat een afstanden hier! Deze overheidsstad is uit de grond gepompt om indruk te maken denk, dat is gelukt. Overal ministeries met allemaal een aparte oprijlaan en immense gebouwen, 38 in totaal! Niet te vergeten twee conferentiecentra, aparte huizen/villa's voor de ambtenaren (dat is natuurlijk wel iets waar we van kunnen leren), een enorm parlementsgebouw, kantoren voor de president en een groot presidentsverblijf. Als klap op de vuurpijl natuurlijk een achtbaansweg waar niemand op te vinden was. Te gek voor woorden allemaal en wat een contrast met de rest van het verder primitieve (arme?) land! Bijzonder dus om ook nog even deze kant van het land te zien.

Na alweer 100 dagen uit Heemskerk zit ik dan nu aan een bakkie in Chiang Mai, Thailand. Myanmar is een aanrader! Een heel mooi land in opkomst, verschillende landschappen, cultuurrijk, leuke sociale mensen en eenvoudig om in te reizen. Enig minpuntje was dat ik niet kon pinnen, ING wordt niet toegelaten hier... Gelukkig zit Nienke bij de boerenleenbank en dat werkt wel, typisch. Ja, ik weet het Tommie ;)!

Na deze ervaring op naar de volgende, de feestdagen in Thailand ver weg van al men schatjes ;) Leuk en fijn om steeds jullie reacties te lezen, berichten te krijgen en andere manieren van contact te hebben!! Ik wens jullie allemaal hele fijne en koude feestdagen! Maak er wat gezelligs van, dat ga ik hier ook doen! En uiteraard iedereen vast een super 2016, we proosten!!!

• 19 December 2015 - 09:56

Beep:

Haha goed verhaal Woutje! Dus na 100 dagen uit Heemskerk aan een bakkie heb je de balans ff opgemaakt over hoe het wel bevalt?

• 19 December 2015 - 10:40

Weep:

Jij sieke muunieer pletieder de pieder! Sounds like a winner. Je monnikmaat nodigde mij overigens ook uit. OMB. Proost in Thailand!

• 19 December 2015 - 11:22

Tom:

35 km lopen? Ben je gek geworden?! Wel goed dat Nienke een echte bank heeft!

• 19 December 2015 - 12:46

Wilma Roos:

Gaaf verslag weer! Mooie ervaringen erbij! Vooral Myanmar geweldig!
    Ga je daar als ambtenaar solliciteren.?? Krijg je een huis erbij! Nou,nou. En die treinreis ook prachtig!
    Geniet ervan en jij ook hele gezellige feestdagen (best wel spannend en ook oud en nieuw zonder je vrienden en familie, best wel dubbel) maar geniet ook daarvan, heel gaaf en Heemskerk is er volgend jaar weer!!! Heel veel plezier!!! Vooral GENIETEN!

• 19 December 2015 - 15:14

Simone Witteman:

Klinkt geweldig allemaal! Super Wouter, lekker genieten!

• 20 December 2015 - 11:35

Remy:

Hahaha marty!!
    Mooi stukje weer! Die goedkope borrels klinken als muziek in me oren...
    Nu nog ff vrij krijgen bij Tata.. Dat zal wel een probleem worden.. kan je in India niet even langs bij ratan Tata en een goed woordje doen? Maak me maar baas van Tata MLE!! Ik wens jullie ook fijne en koude feestdagen!! (Draak)!!
    Wacht met smart op het volgende verslag!!

• 22 December 2015 - 13:47

Annemarie:

Hey Wouter,
    Wat leuk om ook jouw verhaal te lezen. Het klinkt echt weer allemaal geweldig.
    Lijkt me ook heel speciaal om in een warm land kerst en oud en nieuw te vieren, maar aan de drank zal het niet ontbreken en jullie samen weten daar wel weg mee. Hou het netjes en nog heel veel plezier!
    Ik hoop voor jullie op een spetterende jaarwisseling.
    xxx Annemarie

• 05 Januari 2016 - 18:57

Paul Brand :

hey pik

hij gaat lekker zo te lezen ,leuk hoor maar wel ver weg
    ja een goed 2016 voor jou .Maar ik denk dat het overbodig is om het te melden als ik zie wat je allemaal mee maakt . geniet lekker verder

kus paul