Part V: Different, but interesting China! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu Part V: Different, but interesting China! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu

Part V: Different, but interesting China!

Blijf op de hoogte en volg Wouter

28 November 2015 | China, Sjanghai

Het eerste verschil met Afrika was al snel duidelijk: de temperatuur! Slechts 4 graden, wind en smog/bewolking. Gelukkig wat warme kleren mee. Ondanks dat de stad in en China ontdekken. Veel tempels, pleinen, parken en kleine Chinese wijkjes in Beijing! Interessante stad met veel geschiedenis. Ik wilde met name naar China vanwege de muur en het bezoek was het waard! Met een tour ben ik naar een afgelegen stuk muur gegaan in Jinshanling. Alleen ons groepje was er, er lag sneeuw en het weer was die dag goed! Bijzonder om in alle rust over de deels witte muur te lopen, erg gaaf! Gezellig avondje gehad met de mensen van dat groepje en verder vooral alles alleen gedaan. Je bent geen echte Hollander als je niet op de fiets door de stad gaat natuurlijk! Gratis fiets van het hotel en daar ging ik op 1 van de nine million bicycles door Beijing! Nou dat viel mee, maar wat een chaos in het verkeer. Niet op- of omkijken, gewoon gaan en vooral toeteren/bellen. Leuke ervaring en veel gezien die dag. Uiteraard moet je hier pekingeend hebben gegeten, dus de laatste avond goed afgesloten. Lekker!

Na 5 dagen heb je de stad wel gezien, dus met de sneltrein verder. Met een gangetje van 305 km/u kwam ik na 5 uurtjes aan in Xi'an. Ik moest er dan toch een keer aan geloven, slapen in een hostel... Wat een armoe ;) Nee, want het was prima! Meteen leuke contacten opgedaan en een prima avond gehad met een Nederlander, Oostenrijker, Duitse en Deense meiden! Volgende dag helaas vroeg op om naar het terracottaleger te gaan. Een van de keizers heeft dit leger van stenen soldaten laten bouwen omdat hij dacht dat dit hem in het hiernamaals wel zou beschermen. Niets is minder waar, want alles is ingestort en gesloopt en wordt nu weer opgebouwd. Interessant verhaal en leuk om gezien te hebben, al was het niet enorm spectaculair. Daarna nog twee dagen met de anderen van het hostel opgetrokken. Naar de moslim markt waar je echt van alles kunt eten, James bond gezien (tegenvaller!) en naar een enorme pagode geweest. Besloten om met de Oostenrijker verder te reizen naar Chengdu, de panda's! Daar hadden we afgesproken met de andere Nederlander en zijn samen nog wat dagen gaan reizen. Vooral gezellig!! Panda's waren leuk om een keer gezien te hebben. Wel jammer en een groot contrast met het wild in Afrika, want ze leven in gevangenschap om uitsterving te voorkomen. Ondanks dat zijn het speciale dieren om te zien. We hadden besloten om hierna met de boot verder te gaan. Over de Yangtze rivier, de op 2 na langste ter wereld. De rivier heeft zich een weg door de bergen heen gebaand waardoor er drie diepe gorges (kloven) zijn ontstaan, wat het wel tot een mooie reis maakte. Maar vooral de kaart avondjes maakten het tot een gezellige boottocht! Daarnaast weer is wat anders dan de trein en de drukke stad. Ook de grootste stuwdam ter wereld nog even gezien, best indrukwekkend! We eindigden in Yichang waar we een nacht bleven. De stad in gegaan en ergens in een bar beland aan de Chinese rijstwijnshotjes. Prima avondje dus, vooral omdat we niet mochten betalen van de eigenaar. Best leuk die chinezen! Vervolgens vroeg op om door te gaan naar Zhangjiajie. Dat zou indrukwekkend moeten zijn vanwege de natuur met hoge, smalle bergen. Ook wel bekend uit de film Avatar. Of dat zo is weet ik niet, want we hadden twee dagen mist. Helaas! Maar gezellig was het wel, we kwamen nog 2 Nederlanders tegen en hebben er het beste van gemaakt!

Toen werd het voor mij tijd om richting Shanghai te gaan! De anderen gingen verder naar Hongkong, dus weer even alleen op pad. Toch weer wennen, maar ook goed! Shanghai is weer heel anders: modern, druk, groot en weinig cultuur. Enorme gebouwen vormen de welbekende skyline, indrukwekkend! Twee dagen door de stad slenteren was voor mij genoeg, heel veel bijzonders is er verder niet. Behalve het nachtleven dan! De laatste avond in China moest ik natuurlijk goed afsluiten, dus naar een paar clubs gegaan. Op 'uitnodiging' van iemand via het hostel kon ik gratis naar binnen en ook gratis drinken, lang leve China! Clubs hebben graag buitenlanders binnen om te laten zien dat ze hip zijn, nou dat waren ze zeker ;) En een avondje stappen is natuurlijk niet compleet zonder taxiproblemen! De chauffeur dacht mij en een andere jongen uiteraard wel even op te lichten door erg opvallend om te rijden. Nou dat dacht ik dus niet. Dat zeiden we ook en toen zat de deur op slot! Mooie vent belde meteen de politie. Dat scheelde want nu hoefde wij dat niet te doen. In ons beste Chinees alles uitgelegd en uiteindelijk kreeg de chauf een mooie Chinese preek! Goed en goedkoop laatste avondje!

Weer drie weken verder! China was erg interessant! Veel verschil met Afrika en Nederland. Maar het verschil binnen China is ook groot, het land is gigantisch! Enorme steden, uitgestrekte mooie natuur, rijstvelden, meren en parken, historische tempels, moderne wolkenkrabbers, typische Chinese hutong wijkjes en enorme appartementencomplexen! De mensen leven hier heel anders. Ik heb ze weinig plezier zien maken en zien genieten, maar vooral werken en steeds maar doorgaan. Contact leggen is erg moeilijk omdat bijna niemand Engels spreekt. Ook de gewoontes zijn anders, ik kan er maar niet aan wennen dat iedereen op straat spuugt en zit te boeren. Maar blijkbaar werkt het en is dat de manier om een land met 1,4 miljard inwoners draaiende te houden! Kortom, grote, maar interessante verschillen! Tijd om door te gaan, Myanmar!

• 28 November 2015 - 09:26

Tineke Henneman:

Leuk verslag Wouter

• 28 November 2015 - 09:27

Mariel:

Waar een tussenstop van 10 uur al niet goed voor is (: Leuk om weer even een heel verhaal van je te lezen!

• 28 November 2015 - 09:38

Beep:

Mooi verhaal, je doet weer een hoop mooie ervaringen op! Wat zal jij een wijs man worden hahaha

• 28 November 2015 - 09:41

Remy:

Maatje.. mooi verslag weer! Goed om te lezen dat je je zo goed vermaakt!
    Je weet zeker dat er echt mist hing en dit niet alleen in je kop zat van de rijstewijn? =)
    Ik zie de adressen van de gratis clubs/borrels graag in me inbox! Hahaha

Wacht met smart op je volgende verslag!

Succes maatje!!
    Cd

• 28 November 2015 - 10:08

Annemarie:

Hoi Wouter je kunt Nienke niet bereiken, haar telefoon is leeg en ze heeft geen oplader. Ze is wel al in het hotel. Gr Annemarie

• 28 November 2015 - 11:34

Jack:

Mooie update weer Wouter! In nog geen drie maanden al heel veel verschillende landen, culturen en mensen gezien. De rode draad, gezelligheid, gelukkig steeds aanwezig. Keep up the good work! Veel plezier met Nienke de komende weken.

• 28 November 2015 - 12:33

Peter Roos:

Hey Wout, mooi verhaal weer, gaaf om mee te maken, Fietsen is natuurlijk onwijs gaaf in zo'n wereldstad. ga zo door veel plezier verder.

gr. Peter

• 28 November 2015 - 17:13

Henk Vromans:

Hi Wouter,

Geniet erg van je verslag en heb er zo mijn eigen beelden ben. Was zelf eerder in het V.O., dus kan mij enigszins inleven. Blijf genieten! Zie erg uit naar het vervolg.
    Goede reis!
    Met hartelijke groet,
    Henk.

• 29 November 2015 - 15:20

Paul Brand :

nou pik nu zie je dus dat ik je verslag lees hé. ha ha

groet p

• 29 November 2015 - 21:20

Annemarie:

Hoi Wouter, mijn vorige berichtje was kort, maar Ik had weinig tijd en
    Nienke had stress, dus moest het even zo.
    Je verhalen zijn heerlijk om te lezen, wat een geweldig avontuur joh zo wereldreis. Alleen mis ik foto's, ik hoop dat Nienke een paar leuke foto's maakt, zodat ik ook kan zien wat je beleeft.
    Veel plezier en ik hoop dat jullie het samen leuk hebben!
    Gr. Annemarie

• 30 November 2015 - 15:24

Onkel Schweiz:

但是这是一个伟大的旅行的朋友

• 01 December 2015 - 18:58

Kimmie:

Heel leuk verslag ! Fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Lekker genieten! xx

• 01 December 2015 - 23:01

Henriette:

Jeetje Wouter, wat een geweldige ervaringen allemaal! Je bent een echte wereldreiziger aan het worden. Geweldig en geniet ervan!

• 02 December 2015 - 15:42

Judith:

Mooi Wouter, wat een geweldige ervaring(en)! Enjoy!