Part III: Big Five! - Reisverslag uit Chitumba, Malawi van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu Part III: Big Five! - Reisverslag uit Chitumba, Malawi van Wouter Duineveld - WaarBenJij.nu

Part III: Big Five!

Blijf op de hoogte en volg Wouter

20 Oktober 2015 | Malawi, Chitumba

En toen was het alweer half oktober! Voordat we de grens overgingen naar Botswana was er eindelijk een fatsoenlijke bar aanwezig op het camp. Dat betekent natuurlijk maar één ding: een gezellige avond! Met het barpersoneel en wat mensen van de groep een prima avond gehad. De Heemskerkse highlandgame-skills kwamen goed van pas, want ook hier zijn ze bekend met het fenomeen om een spijker zo snel mogelijk in een plank te rammen. De laatste moest uiteraard het rondje betalen, goedkoop avondje :) Nog wat drank-jenga gespeeld (aanrader!) en uiteindelijk geëindigd in het zwembad, goed! De dag erna helaas wel weer vroeg op om naar een bushcamp in Botswana te gaan, de Okovango delta in! Met een mokoro (klein houten bootje) werd ik naar een eilandje gevaren, dwars door het moeras heen en tussen de nijlpaarden en olifanten door, wat een rust! Na een nacht met veel geluiden gingen we 's ochtends vroeg op pad om een wandeling te maken door de delta. Helaas weinig dieren gezien, maar om daar zo te lopen in dat landschap is al bijzonder! Daarna weer met het bootje terug om een middag niks te doen en vervolgens door te rijden naar het volgende wildpark: Chobe!

Hoge verwachtingen van dit park, werd tijd om de Big Five compleet te maken! Direct bij binnenkomst zagen we de eerste buffel! Na eerder al een leeuw, olifant en neushoorn gezien te hebben hadden we alleen nog een luipaard nodig. Helaas kwam dat er niet van, maar het park was weer indrukwekkend! Vooral het aantal olifanten was groot. Een paar keer de truck vol in de ankers omdat er opeens een familie olifanten overstak, die zijn groot van dichtbij! Met zonsondergang zijn we de Chobe-river opgegaan, nog meer olifanten, nijlpaarden en ook krokodillen gezien! Botswana afgesloten met een cocktail en daarna naar Zimbabwe, de Victoria Falls!

De groep van 15 werd hier gereduceerd tot 6, de leukste en gezelligste mensen bleven gelukkig over! Met dit groepje zijn we de Zambezi rivier opgegaan om te raften, gekkenwerk! Het regenseizoen moet nog komen, dus het water stond laag. Dat houdt niet in dat het saaier is, integendeel. Een paar stroomversnellingen van niveau 4 en 5, geen flauw idee wat dat inhield... Totdat we erdoor gingen en de raft uit werden geslingerd! Half verzopen en het waterpeil nog wat omlaag gebracht, maar het was heel gaaf om te doen! Uiteraard ook nog naar de waterval zelf geweest. Je kon goed zien dat het waterpeil laag was, maar het is mooi om daar rond te lopen! Toen we het park verlieten las in gelukkig nog even het bord bij de ingang, blijkt de waterval één van de zeven wereldwonderen te zijn! Zo bijzonder vond ik het eigenlijk niet, maar wel gaaf om het gezien te hebben.

Na drie dagen op dezelfde plek ging de reis weer verder. Op dat moment hadden we al ruim 5000 km afgelegd! De volgende dagen waren we vooral aan het rijden en hebben de twee grootste steden van Zimbabwe bezocht, Bulawayo en de hoofdstad Harare. Niet echt bijzonder, wel druk, chaotisch en verpauperd... Zimbabwe is arm en ongeorganiseerd. Tussendoor nog wel een dag een neushoorn park ingegaan. Rondgelopen en tot op 10 meter afstand naar een neushoorn met haar jong gekeken, wat een gave indrukwekkende beesten zijn dat! Zijn helaas bijna uitgestorven ivm de jacht vanwege de hoorns... Tijd dat daar wat aan wordt gedaan!

Zimbabwe voor een groot deel gezien, dus op naar Zambia! De grens wandel je hier niet zomaar over helaas, wat een gedoe allemaal. Maar het was voor een goed doel: South Luangwa national park! Na een lange rit kwamen we aan in het camp vlak naast het park. We werden gewaarschuwd dat er dieren door het camp konden lopen, dat klopte. Ik zat nog niet in men tent en er kwamen twee olifanten aan om te eten. Uiteraard van een tak boven mijn tent, gezellig! Ik had het niet meteen door, totdat ze op de zijkant van men tent stonden!! Gelukkig lag ik nog niet, anders was ik een koppie kleiner geweest. Ervaring rijker weer! 's Ochtends weer vroeg op om op safari te gaan. Een heel ander park: meer groen, open vlaktes en veel meer dieren. En eindelijk, een luipaard in een boom!! Heel gaaf en bijzonder! Ook nog heel veel leeuwen, giraffen en ander wild gezien. Super! In de avond ook nog een safari gedaan en weer luipaarden en wat leeuwen gezien, het begint normaal te worden ;-) Vervolgens door naar Malawi, even een dag niks aan het meer. De hangmat waar ik nu in lig komt goed van pas, gister weer een prima avond gehad. Proost allemaal!

• 20 Oktober 2015 - 17:57

Jack:

Hey Wouter,

Wat een prachtige foto's en wat weer een verhaal. Voortaan maar een helm op in de tent

• 20 Oktober 2015 - 18:44

Beep:

Heel gaaf wout van die Neushoorn! En beetje jammer voor die tent maar goed dat je nog niet onder die olifantenpoot lag! Je ken het iedergeval maar weer van je to do list strepen he!

En niveau 4? Dat stelt niks voor man, dat is maar 0,35 m3/m/s!

• 21 Oktober 2015 - 11:30

Gonny:

Mooi verhaal Wout! En wat een avonturen ben je aan 't beleven, geweldig.
    Goed om te zien dat je geweldig aan 't genieten bent.
    Wel stil hoor hier aan de Bellinistraat

• 21 Oktober 2015 - 11:39

Tom:

Hoe kan die olifant die grote kop nou van je missen :p.
    Haha pas nou maar een beetje op hè?!

Plezier!!! Xx

• 22 Oktober 2015 - 11:37

Peter Roos:

Haha, klinkt onwijs goed, uiteraard is gezelligheid belangrijk, maar de hele sfeer en beelden zijn natuurlijk onvergetelijk, geniet ervan gast.

gr. Peter

• 22 Oktober 2015 - 15:02

Martin:

Mooie verhalen, Wout! En zo herkenbaar. Een bevestiging ook dat wij de goeie keuze hebben gemaakt door in lodges te verblijven: geen gevaar voor olifantenpoten en ALTIJD een biertje wijntje in de buurt.
    Geniet van deze prachtige natuur, want voor je het weet zit je aan de rijst en tempels tussen de spleetogen en dan is het enige dier dat je daar ziet de hond op je bord!

• 25 Oktober 2015 - 12:24

Remy:

Maatje!!
    Wat en stoere avonturen weer beleefd zeg!
    En wat lekker bijdehand van die olifant!
    Niet even een selfie gemaakt met hem?
    We genieten van je verslagen, blijf ze vooral schrijven.. zo mis ik je iets minder!!

Dikke kus je grootste maat